Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2000 nr 51 poz. 607
Wersja archiwalna od 2000-07-01 do 2002-02-15
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2000 nr 51 poz. 607
Wersja archiwalna od 2000-07-01 do 2002-02-15
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 27 czerwca 2000 r.

w sprawie opłat drogowych.

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz.132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 627, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 677 i Nr 123. poz. 780, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przejazdy po drogach publicznych pojazdów zarejestrowanych w kraju lub za granicą, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających dopuszczalne wielkości parametrów określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej „pojazdami nienormatywnymi", organy właściwe do ustalania stawek tych opłat i organy właściwe do ich pobierania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.1. Opłatę za przejazd jednorazowy po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych, wymienionych w § 1, ustala się w wysokości równej iloczynowi liczby kilometrów przebiegu pojazdu nienormatywnego i wyrażonej w złotych wysokości opłaty za 1 km tego przebiegu.

2. Wysokość opłaty za 1 km przebiegu pojazdu nienormatywnego jest ustalana odpowiednio:

Lp.

Wyszczególnienie

Wysokość opłaty w zł za 1 km

1

2

3

1

Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu, za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość

0,15

2

Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

0,15

a) od 4,00 m do 4,50 m włącznie

b) dodatkowo za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m

0,20

3

Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) od wartości dopuszczalnej do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie

0,20

b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie

0,45

c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m

0,40

4

Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, gdzie jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 80 kN:

1) dla osi pojedynczej:

a) ponad 80 kN do 84 kN

0,40

b) ponad 84 kN do 92 kN

1,10

c) ponad 92 kN do 100 kN

2,60

d) ponad 100 kN do 112 kN

5,50

e) za każde rozpoczęte 8 kN ponad 112 kN, dodatkowo

4,00

2) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m:

a) ponad 57,5 kN do 60,5 kN

0,10

b) ponad 60,5 kN do 66 kN

0,50

c) ponad 66 kN do 72 kN

1,30

d) ponad 72 kN do 80,5 kN

2,40

e) za każde rozpoczęte 6 kN ponad 80,5 kN, dodatkowo

1,20

3) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,20 m do 1,30 m:

a) ponad 65 kN do 68 kN

0,20

b) ponad 68 kN do 74,5 kN

1,00

c) ponad 74,5 kN do 81 kN

2,10

d) ponad 81 kN do 91 kN

3,70

1

2

3

e) za każde rozpoczęte 6,5 kN ponad 91 kN, dodatkowo

3,90

4) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,30 m do 2,00 m:

a) ponad 72,5 kN do 76 kN

0,30

b) ponad 76 kN do 83,5 kN

1,40

c) ponad 83,5 kN do 90,5 kN

2,90

d) ponad 90,5 kN do 101,5 kN

4,70

e) za każde rozpoczęte 7 kN ponad 101,5 kN, dodatkowo

4,90

5

Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, gdzie jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 100 kN:

1) dla osi pojedynczej:

a) ponad 100 kN do 105 kN

0,60

b) ponad 105 kN do 115 kN

1,30

c) ponad 115 kN do 125 kN

2,40

d) ponad 125 kN do 140 kN

4,20

e) za każde rozpoczęte 10 kN ponad 140 kN, dodatkowo

2,00

2) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m:

a) ponad 57,5 kN do 60,5 kN

0,20

b) ponad 60,5 kN do 66 kN

0,60

c) ponad 66 kN do 72 kN

1,30

d) ponad 72 kN do 80,5 kN

2,30

e) za każde rozpoczęte 6 kN ponad 80,5 kN, dodatkowo

3,00

3) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,10 m do 1,20 m:

a) ponad 65 kN do 68 kN

0,10

b) ponad 68 kN do 74,5 kN

0,50

c) ponad 74,5 kN do 81 kN

1,30

d) ponad 81 kN do 91 kN

2,70

e) za każde rozpoczęte 6,50 kN ponad 91 kN dodatkowo

3,20

4) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,20 m do 1,30 m:

a) ponad 72,5 kN do 76 kN

0,10

b) ponad 76 kN do 83,5 kN

0,90

c) ponad 83,5 kN do 90,5 kN

2,20

d) ponad 90,5 kN do 101,5 kN

4,10

e) za każde rozpoczęte 7 kN ponad 101,5 kN, dodatkowo

4,20

5) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,30 m:

a) ponad 80 kN do 84 kN

0,60

b) ponad 84 kN do 92 kN

1,70

c) ponad 92 kN do 100 kN

3,50

d) ponad 100 kN do 112 kN

6,30

e) za każde rozpoczęte 8 kN ponad 112 kN, dodatkowo

5,60

6

Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

1) pojedynczego:

a) do 5 t włącznie

0,50

b) ponad 5 t do 10 t włącznie

1,20

c) ponad 10 t do 20 t włącznie

2,40

d) za każde rozpoczęte 5 t ponad 20 t, dodatkowo

1,80

2) członowego lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy:

a) do 10 t włącznie

0,50

b) ponad 10 t do 24 t włącznie

1,20

c) ponad 24 t do 40 t włącznie

2,40

d) za każde rozpoczęte 10 t ponad 40 t, dodatkowo

3,60

3. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru, opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.

4. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub składowych osi wielokrotnej pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.Opłatę za przejazd wielokrotny o limitowanej liczbie przejazdów ustala się jako iloczyn opłaty za przejazd jednorazowy i liczby przejazdów wskazanej w zezwoleniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Za przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia bez limitowanej ilości przejazdów pobiera się opłaty miesięczne lub kwartalne, w zależności od okresu, na jaki jest wydane zezwolenie.

2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, są pobierane na podstawie opłaty zryczałtowanej stanowiącej iloczyn wysokości opłaty w zł za 1 km i długości trasy 400 km, powiększony:

1) pięciokrotnie - za miesiąc,

2) dziesięciokrotnie - za kwartał.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.Opłatę za przejazdy dokonywane pojazdami nienormatywnymi w transporcie kombinowanym obniża się o 50%.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. Za przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie zezwolenia specjalnego urząd celny ustala i pobiera opłatę za każde przekroczenie:

1) dopuszczalnej długości pojazdu - 150 zł,

2) dopuszczalnej szerokości pojazdu - 150 zł,

3) dopuszczalnych wielkości nacisków osi pojedynczych lub składowych do 15% - 450 zł.

2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, są pobierane przed wydaniem zezwolenia specjalnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.Opłaty, o których mowa w § 2-6, ustalają i pobierają organy wydające zezwolenie:

1) starosta (prezydent miasta) - jeżeli miejsce rozpoczęcia i zakończenia przejazdu znajduje się odpowiednio na obszarze powiatu albo na obszarze miasta na prawach powiatu, a także miasta stołecznego Warszawy,

2) marszałek województwa - jeżeli miejsce rozpoczęcia i zakończenia przejazdu znajduje się na obszarze różnych powiatów położonych w tym samym województwie,

3) Generalny Dyrektor Dróg Publicznych lub upoważniona przez niego państwowa jednostka organizacyjna - jeżeli miejsce rozpoczęcia i zakończenia przejazdu znajduje się na obszarze różnych województw lub trasa przejazdu przekracza granice państwa,

4) urząd celny - na granicy państwa.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.1. W przypadku odstąpienia od dokonania przejazdu przed terminem określonym w zezwoleniu (nie dotyczy zezwolenia specjalnego), opłata podlega zwrotowi.

2. Zwrotu opłaty dokonują organy lub jednostki organizacyjne, o których mowa w § 7.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. W przypadku stwierdzenia, że przejazd pojazdu nienormatywnego odbywa się bez właściwego zezwolenia, wysokość opłaty, określona w § 2 ust. 2, ulega podwyższeniu:

1) o 70% - w przypadku przekroczenia dopuszczalnej szerokości, długości i wysokości pojazdu,

2) [1] o 90% - w przypadku przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi.

2. [2] Opłatę za przejazd bez zezwolenia przy zastosowaniu podwyższonych wysokości opłat, o których mowa w ust. 1, oblicza się według zryczałtowanej długości trasy przejazdu wynoszącej 400 km.

3. Za niedotrzymanie któregokolwiek z warunków przejazdu podanych w zezwoleniu nalicza się dodatkowo opłatę w wysokości 25% opłaty pobranej za przejazd pojazdem nienormatywnym.

4. Opłaty, o których mowa w ust. 2 i 3, ustala i pobiera:

1) zarząd drogi, na którego terenie dokonano kontroli pojazdu nienormatywnego,

2) urząd celny - na granicy

oddzielnie za każde przekroczenie parametru lub niedotrzymanie warunku określonego w zezwoleniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.Od dnia wejścia w życie rozporządzenia wysokość opłat drogowych, o których mowa w § 2 ust. 2, będzie podlegała zmianom w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych, licząc od następnego miesiąca po miesiącu, w którym wskaźnik ten został ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski".

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.Do czasu wprowadzenia opłat na zasadach wynikających z niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie dotychczasowe zasady.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2000 r.

Prezes Rady Ministrów: J. Buzek

[1] Na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 214, poz. 1816) § 9 ust. 1 pkt 2 jest niezgodny z art. 92 ust. 1 oraz nie jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP. § 9 ust. 1 pkt 2 utracił moc 17 grudnia 2002 r.

[2] Na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 214, poz. 1816) § 9 ust. 2 jest niezgodny z art. 92 ust. 1 oraz nie jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP. § 9 ust. 2 utracił moc 17 grudnia 2002 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00